Wybór rodzaju bramy wjazdowej dla naszego ogrodzenia może wydawać się zupełnie trywialny jednak jest to kwestia bardzo istotna. Wielokrotnie odbierałem telefony od klientów, którzy prosili o wycenę "bramy" - najpierw musieliśmy ustalić, ze chodzi o bramę wjazdową nie garażową, potem jednak schody stawały się coraz bardziej strome, gdyż wytłumaczenie telefoniczne klientowi(gdzie nie można do tego użyć choćby rąk:)) jest dosyć skomplikowane. Już nie wspominam o wyborze wzoru, wymiarów i koloru, ponieważ co mniej spokojny i wyrozumiały klient nie wytrzymywał i prosił o szybką wycenę bramy, a że był średnio zadowolony z odpowiedzi, która brzmiała że może to być kwota 500 zł do kilkudziesięciu tysięcy, rozmowa się urywała.
Pierwszą podstawową kwestią dotyczącą wyboru bramy jest samo istnienie możliwości jej zamontowania i późniejszego użytkowania. Oto warunki jakie muszą spełnić poszczególne rodzaje bram:
Pierwszą podstawową kwestią dotyczącą wyboru bramy jest samo istnienie możliwości jej zamontowania i późniejszego użytkowania. Oto warunki jakie muszą spełnić poszczególne rodzaje bram:
Warunki montażu
Brama dwuskrzydłowa: -Słupki do powieszenia skrzydeł -Brak wznoszenia terenu od strony otwarcia bramy | Brama przesuwna: -Przygotowany fundament pod wózki bramy(wyjątki) -Około 1/3 długości bramy wolnego terenu od strony trójkąta bramy -Brak wznoszenia terenu w kierunku otwarcia bramy |
Jeśli chodzi o bramę dwuskrzydłową to oczywiście musimy mieć jakieś obiekty i najczęściej są to słupki(stalowe, betonowe, z cegły, kamienia) do powieszenia skrzydeł bramy. Oczywiście nie musza to być słupki - wystarczy jakakolwiek w miarę pionowa powierzchnia ustawiona naprzeciwko siebie(dobrzy gdyby była zlicowana i powierzchnie były względem siebie równoległe). Drugim warunkiem jest brak istnienia wznoszenia terenu od strony otwarcia skrzydeł bramy - skrzydła ustawiono równolegle do ziemi(wypoziomowane) otwierając zatrzymywały by się na pagórku. W drugą stronę tzn. gdy skrzydła otwierają się w kierunku spadu nie jest problemem - wtedy po prostu skrzydła "wiszą" na pewnej wysokości nad ziemią.
W przypadku bramy przesuwnej - musi zostać przygotowany fundament bramy( my stosujemy beton B20), którego wielkość zależy od szerokości rozstawu wózków jezdnych. Oczywiście musi mieć tez odpowiednia głębokość - według zaleceń różnych producentów jest to 60-80cm i głębiej czyli poniżej linii przemarzania. Kolejną równie ważną kwestią jest to, żeby brama poruszała się na całym odcinku ruchu w poziomie(nie powinna uginać się/przeważać na długości) musi posiadać tzw. przeciwwagę gdyż cały ciężar bramy spoczywa na 2 wózkach z łożyskami, które znajdują się długości ok. 1m. Gdyby brama nie posiadała przeciwwagi, po wyjechaniu z wózków mogłoby dochodzić do zwiększonych oporów na wózkach, i ich szybszego zużywania, albo nawet wyrwania wózków w przypadku bardzo ciężkich i dużych bram. W celu zrównoważenia ciężaru bramy po jej zamknięciu konieczna jest pewna długość bramy, która będzie zostawać z drugiej strony wózków po jej zamknięciu - najczęściej stosuje się trójkąt będący częścią i przedłużeniem konstrukcji bramy długości około 1/3 światła wjazdu - oczywiście nadal występuje różnica wagi, ale jest ona dopuszczalna. Teoretycznie można by zrównoważyć ten ciężar stosując duże obciążenie zaraz za wózkami zmniejszając tym samym faktyczna długość bramy ale z fizycznego punktu widzenia konieczny by był ogromny ciężar, który powodowałby znaczące podniesienie ceny bramy, dodatkowo po jej otwarciu rozkład obciążenia nie byłby równomierny i koniec bramy mógłby się uginać. Są co prawda bramy bez przeciwwagi z wózkiem prowadzącym na przodzie bramy i szyną pod nią na całej długości, ale obecnie są rzadko produkowane ze względu na kłopotliwe użytkowanie(zanieczyszczanie szyny). Tak jak w przypadku bramy dwuskrzydłowej fragment prowadzący bramy nie może poruszać się w kierunku wzniesienia gdyż w pewnym momencie natrafiłby na wzniesienie. Tak i tutaj ruch w stronę spadu jest możliwy - jednak wtedy po zamknięciu bramy pozostanie trójkątna przestrzeń pod skrzydłem bramy, której wielkość zależeć będzie od stopnia spadku terenu(czasem jest to dopuszczalne).
W przypadku bramy przesuwnej - musi zostać przygotowany fundament bramy( my stosujemy beton B20), którego wielkość zależy od szerokości rozstawu wózków jezdnych. Oczywiście musi mieć tez odpowiednia głębokość - według zaleceń różnych producentów jest to 60-80cm i głębiej czyli poniżej linii przemarzania. Kolejną równie ważną kwestią jest to, żeby brama poruszała się na całym odcinku ruchu w poziomie(nie powinna uginać się/przeważać na długości) musi posiadać tzw. przeciwwagę gdyż cały ciężar bramy spoczywa na 2 wózkach z łożyskami, które znajdują się długości ok. 1m. Gdyby brama nie posiadała przeciwwagi, po wyjechaniu z wózków mogłoby dochodzić do zwiększonych oporów na wózkach, i ich szybszego zużywania, albo nawet wyrwania wózków w przypadku bardzo ciężkich i dużych bram. W celu zrównoważenia ciężaru bramy po jej zamknięciu konieczna jest pewna długość bramy, która będzie zostawać z drugiej strony wózków po jej zamknięciu - najczęściej stosuje się trójkąt będący częścią i przedłużeniem konstrukcji bramy długości około 1/3 światła wjazdu - oczywiście nadal występuje różnica wagi, ale jest ona dopuszczalna. Teoretycznie można by zrównoważyć ten ciężar stosując duże obciążenie zaraz za wózkami zmniejszając tym samym faktyczna długość bramy ale z fizycznego punktu widzenia konieczny by był ogromny ciężar, który powodowałby znaczące podniesienie ceny bramy, dodatkowo po jej otwarciu rozkład obciążenia nie byłby równomierny i koniec bramy mógłby się uginać. Są co prawda bramy bez przeciwwagi z wózkiem prowadzącym na przodzie bramy i szyną pod nią na całej długości, ale obecnie są rzadko produkowane ze względu na kłopotliwe użytkowanie(zanieczyszczanie szyny). Tak jak w przypadku bramy dwuskrzydłowej fragment prowadzący bramy nie może poruszać się w kierunku wzniesienia gdyż w pewnym momencie natrafiłby na wzniesienie. Tak i tutaj ruch w stronę spadu jest możliwy - jednak wtedy po zamknięciu bramy pozostanie trójkątna przestrzeń pod skrzydłem bramy, której wielkość zależeć będzie od stopnia spadku terenu(czasem jest to dopuszczalne).
Użytkowanie
W przypadku każdego różniącego się produktu z jakiejś kategorii użytkowania tak i tutaj codzienne korzystanie z bram wiąże się z ich zaletami i wadami. Oto większość ich zalet oraz wad, o których powinniśmy pamiętać przed wyborem bramy:
Brama dwuskrzydłowa Plusy + -mniejsze wymagania co do montażu -prędkość otwarcia bramy nie zależą od długości skrzydeł -urok(kwestia gustu, aczkolwiek kobiety tak twierdzą:)) Minusy - -konieczność odśnieżania drogi bramy -ograniczenie przestrzeni wjazdu ze względu na skrzydła bramy -droższe siłowniki do bramy i bardziej skomplikowany montaż -podatność na wiatr(zależy od konstrukcji i montażu) -brak możliwości montażu gdy teren wznosi się po stronie otwarcia skrzydeł(od pewnego stopnia) | Brama przesuwna Plusy +: -pełne światło wjazdu po otwarciu bramy -brak konieczności odśnieżania drogi bramy(do pewnej granicy) -siłownik bramy(jeśli obecny) mniej awaryjny i łatwiejszy w obsłudze Minusy - -konieczna przestrzeń od światła bramy w kierunku otwarcia = szerokość wjazdu + 1/3 -droższa brama -bardziej kłopotliwy montaży przy spadku terenu wzdłuż bramy |
Tak jak widać warto zastanowić się chwilę nad wyborem bramy aby świadomie podjąć wybór znając wszystkie za i przeciw - oczywiście pozostają jeszcze kwestie indywidualne, które także warte są omówienia chociażby z dostawcą ogrodzenia czy napędu.
Istnieją także inne sposoby zamknięcia wjazdu, które wybierają nieliczni klienci ze względu na specyficzne warunki użytkowania bądź wymagania i chęć wyróżnienia swojego ogrodzenia - bramy chowane w ziemi, bramy typu husarz.
Istnieją także inne sposoby zamknięcia wjazdu, które wybierają nieliczni klienci ze względu na specyficzne warunki użytkowania bądź wymagania i chęć wyróżnienia swojego ogrodzenia - bramy chowane w ziemi, bramy typu husarz.
więcej o tym czytaj już niedługo tutaj